Blog

Waarom zijn een goed logo & een goede huisstijl zo belangrijk?

Ieder merk of bedrijf heeft een identiteit (de corporate identity) die terug komt in de wijze waarop een merk of bedrijf naar buiten treedt. Dit gebeurt op 3 manieren die, als het goed is, bij elkaar passen en elkaar versterken.

De corporate identity blijkt uit:

1 | communicatie

Wat beloof je? Op wie richt je bedrijf zich en met welke tone of voice? Via welke media en middelen?

2 | gedrag

Hoe neem je de telefoon op? Hoe ga je om met klachten? Loopt iedereen in maatpak?

3 | huisstijl

De huisstijl is de visuele presentatie van merk of bedrijf, met het logo als kern. Daarnaast bestaat de huisstijl uit consistent toegepaste kleuren, typografie (lettertypen), vormelementen, stijl en soort foto’s of ander beeldmateriaal op alle mogelijke off- en online communicatiemiddelen.

Omdat wij als mens heel visueel zijn ingesteld, vormt de huisstijl een cruciaal onderdeel van de corporate identity. De huisstijl is vaak de eerste manier waarop iemand kennis maakt met je merk of bedrijf. We bekijken vaak eerst een website of folder vóór we contact opnemen met een bedrijf of overgaan tot aankoop van een product. Als de look van die website of folder ons niet overtuigt, lezen we niet eens meer wat er staat, maar klikken we snel door en beland de folder bij het oud papier. Een gemiste kans.

Eén beeld zegt meer dan duizend woorden. Beeld communiceert non-verbaal (bijna instinctief) en dus véél sneller dan een goed verhaal. Een logo en huisstijl vertellen in één oogopslag: dit is een professioneel bedrijf en dat niet. Design kan een merk maken, maar ook breken. Alle redenen dus om te zorgen voor een dijk van een huisstijl!

Een goed logo- & huisstijldesign vertelt het volgende:

1 | Wat doet het bedrijf

2 | Wie is doelgroep

Is het een merk voor mannen, vrouwen, kinderen, 65+, zakelijke doelgroepen, consumenten, mensen met of zonder geld...?

3 | Wat zijn de kernwaarden

Is dit bedrijf snel, degelijk, duurzaam, innovatief, warm en betrokken of juist zakelijk en objectief, wat is de prijsstelling...

4 | Wat is het onderscheidend vermogen (de USP’s)

Wat doet dit bedrijf anders of beter dan de concurrentie? Waarom kiest de klant juist voor dit merk?

Een sterk logo en een consequente huisstijl gaan jaren mee en dragen bij aan herkenbaarheid, onderscheidend vermogen en consumentenvertrouwen. En dat vertrouwen draagt weer bij aan het commerciële succes: omzet.
In 2010 hebben de Erasmus universiteit en de TU in Delft onderzoek gedaan waaruit blijkt dat een sterk design wel 20% meer winst kan opleveren!


gepubliceerd op: 18-06-2013 | © Jeanne Melchels