Blog

Logo & huisstijl: ontwerpproces

De keuze voor een ontwerper

Een goede ontwerper benadert je bedrijf of merk met frisse blik, open vizier en inlevingsvermogen zodat het resultaat uniek en onderscheidend wordt en echt bij jou past.

Tip: Vraag of een ontwerper of ontwerpbureau de voorstellen baseert op een uitgebreide briefing. Zo weet je zeker dat de ontwerpen ook zo goed mogelijk gaan aansluiten bij je identiteit.

Er zijn vormgevers die heel goedkoop een logo en huisstijl aanbieden en werken met standaard sjablonen die worden aangepast aan jouw bedrijfsnaam en een nieuw kleurtje. Dat kan natuurlijk, maar de kans is wel groot dat je zo géén uniek, oorspronkelijk ontwerp krijgt.

Daarnaast is het belangrijk dat het portfolio van de ontwerper je aanspreekt. Iedere ontwerper of ontwerpbureau heeft een eigen visie en stijl. Als die helemaal niet bij je past, is het verstandig om verder te kijken.

Het ontwerpproces

Als een ontwerper voldoende input heeft gaat hij/zij aan de slag met het vertalen van die input in één of meerdere concepten voor logo en huisstijl. Spreek het aantal voorstellen dat de ontwerper maakt en het aantal correctierondes dat is inbegrepen bij de offerte van te voren goed met elkaar af.

De briefing wordt nu visueel vertaald in logo-ontwerp, kleuren, lettertypes, vormen en beeldmateriaal, Afhankelijk van de afspraken worden een aantal huisstijldragers in deze fase uitgewerkt, als voorbeeld voor hoe de huisstijl toe te passen is.

Uit de concepten wordt een keuze gemaakt die naar wens kan worden aangepast en die als uitgangspunt zal gaan dienen voor het ontwikkelen van de complete huisstijl.

Feed Back

Bij het geven van feed-back aan een ontwerper is het belangrijk om zo concreet mogelijk te zijn. Met andere woorden: te benoemen welke elementen uit de briefing nog beter of anders naar voren moeten worden gebracht. 

Een ontwerper stelt graag de voorstellen bij, maar heeft hiervoor wel input nodig. Met een opmerking zoals ‘ik vind die kleur toch niet zo mooi, doe maar wat anders’ of ‘ik heb nog niet het goede gevoel, maak nog maar wat creatieve dingetjes, waar ik dan weer op kan schieten’ kan een ontwerper niet goed uit de voeten. In het volgende blog daarom 15 tips om een logo en huisstijl inhoudelijk te beoordelen.

Een professioneel logo en dito huisstijl dienen zowel op klein als op groot formaat gebruikt te kunnen worden – van Twitter avatar of App tot op een poster of spandoek. 

Dit betekent dat het logo en huisstijl elementen schaalbaar moeten zijn. Dat kan met een vector bestand. Een ontwerper levert als eindresultaat zowel vector-bestanden (EPS of AI) die geschikt zijn voor drukwerk, als pixel-bestanden voor digitaal gebruik (JPEG of PNG). Daarnaast moeten logo en huisstijl ook qua kleur geschikt zijn voor zowel digitaal gebruik als in drukwerk. Dit betekent RGB- of #HTML kleuropbouw voor digitaal gebruik en CMYK en/of pantone kleuren (PMS) voor drukwerk.


gepubliceerd op: 02-07-2013 | © Jeanne Melchels