Blog

Logo & huisstijl: hoe brief je een logo ontwerp?

Wat is het juiste moment voor een nieuw logo & huisstijl?

1 | Bij de start van een bedrijf

Het is in deze tijd al moeilijk genoeg om een bedrijf te starten en naams- en propostitiebekendheid op te bouwen. Dat kun je beter in één keer goed doen. Een goede huisstijl helpt je als nieuwkomer om direct duidelijk te maken waar je voor staat en waarom je iets toevoegt op de markt.

2 | Andere goede momenten kunnen zijn

  • Professionalisering. Vaak knutselen startende ondernemers en ZZP-ers zelf iets in elkaar in Paint of Word, met de gedachte dat men het verschil toch niet ziet. De praktijk leert dat ‘men’ dit wel degelijk ziet en dat een knullig logo en huisstijl de verdere ontwikkeling van het bedrijf in de weg staat. Dan wordt een professionele huisstijl onontbeerlijk.
  • Na een fusie of overname, koerswijziging en/of verandering van bedrijfsactiviteiten
  • Na een naamswijziging.

Welke informatie heeft een ontwerper nodig voor logo & huisstijl:

Het ontwerpen van een logo en huisstijl die aansluiten bij je bedrijfs- / merkpositionering is echt vakwerk dat begint met een goede briefing (benodigde informatie voor de ontwerper). Een professionele ontwerper zal hier ook om vragen of zal zelf in een uitgebreid kennismakingsgesprek de benodigde informatie boven tafel proberen te krijgen. Een ontwerper levert het immers beste werk af, wanneer hij of zij beschikt over voldoende en accurate informatie.

1 | Algemene gegevens

  • bedrijfsnaam & contactgegevens

2 | Positionering

  • omschrijving van je product of dienst
  • USPs / onderscheidend vermogen (wat is uniek aan je merk of bedrijf? wat doe je anders of beter dan de conccurentie? hoe doe je dat... en vooral: waarom?)
  • doelgroep(en) en kernmerken van de doelgroep
  • motieven van de doelgroep (in welke behoefte voorzie je: tijdsbesparing, gebruiksgemak, nieuwe dingen ontdekken, gezondheid)
  • visie/missie: waarom doet je bedrijf of merk dit?

3 | Imago

  • imago (hoe ziet de doelgroep het bedrijf?)
  • gewenst imago (hoe zou je gezien willen worden?)
  • welke eerste indruk zou je willen wekken

4 | Communicatie

  • kernwaarden die in de huisstijl moeten terugkomen: b.v. ‘professioneel’ en wat betekenen deze kernwaarden in de praktijk voor jou?

5 | Uitwerking

  • Wil je graag een woordbeeld (typografisch logo) of beeldmerk (woordbeeld met embleem) Met een beeldmerk kun je vaak iets meer vertellen dan met een typografisch logo alléén.
  • Welke huisstijldragers moeten er worden ontwikkelt? (visitekaartje, briefpapier, website, facebook- & twitter-pagina, envelop, promotiemateriaal, bedrijfskleding, autobelettering)


gepubliceerd op: 24-06-2013 | © Jeanne Melchels