Blog

15 tips om een ontwerpvoorstel te beoordelen

Je hebt besloten om een professioneel logo en dito huisstijl te laten ontwerpen voor je bedrijf. Een reclamebureau of grafisch ontwerper gaat enthousiast voor je aan de slag. Maar hoe beoordeel je nu de ontwerp voorstellen die gepresenteerd worden?

Bij het beoordelen van ontwerp concepten voor logo en huisstijl is het heel belangrijk terug te kijken naar de briefing en het communicatiedoel. Kijk hierbij niet alleen naar je persoonlijke voorkeuren en smaak. Natuurlijk moeten logo en huisstijl bij je persoonlijkheid passen als je een zzp-er bent. Maar nog belangrijker is dat het bij je bedrijf of merk past: Wat communiceert het? Overtuigt het de doelgroep? En komen de kernwaarden en USP’s van je bedrijf er in terug?

Het beantwoorden van onderstaande vragen bij een logo en/of huisstijlpresentatie zal helpen om tot een goed gefundeerd oordeel te komen.

1 | Eerste indruk

Noteer direct je 1e INDRUK. Zeker als er meerdere voorstellen worden gepresenteerd of er lang over een voorstel wordt gediscussieerd, vergeet je soms de eerste gevoelsmatige reactie. Het is dus verstandig om deze direct te noteren.

2 | Identiteit

Weerspiegelt dit logo de (gewenste) IDENTITEIT van jou of je bedrijf? Staat dit logo voor wie je bent / jullie zijn?

3 | Kernkwaliteit

Verbeeld dit logo je KERNKWALITEIT? Staat dit logo voor wat je DOET en HOE je dat doet?

4 | Doelgroep

Spreekt het logo je DOELGROEP aan? Bij twijfel: testen!

5 | Positieve associatie

Is het logo POSITIEF? Sluit het mogelijke negatieve associaties uit?

6 | Eenvoud

Is het logo STERK én EENVOUDIG: blijft het in één oogopslag op het netvlies hangen? Is het in één keer duidelijk wat er staat, of moet het logo straks keer op keer uitgelegd worden? De sterkste logo’s zijn vaak verrassend eenvoudig!

7 | Onderscheidend

Is het logo UNIEK? Is het logo opvallend en onderscheidend van de concurrenten?

8 | Originaliteit

Is het logo ORIGINEEL? Een logo hoeft geen letterlijke afbeelding te zijn, maar kan ook een symbool zijn dat de juiste associatie oproept.

9 | Branchespecifiek

Begrijpt de doelgroep direct om welk SOORT BEDRIJF of MERK het gaat (b.v. financiële dienstverlening of een hip modemerk)? Wijkt het niet teveel af van wat in deze markt / bedrijfstak gebruikelijk is?

10 | Tijdloos

Is het TIJDLOOS en PROFESSIONEEL? Kan het logo 10 jaar mee?

11 | Toepasbaarheid

Is het TOEPASBAAR op alle communicatiedragers (groot, klein, desktop beeldscherm, mobiel, op papier, relatiegeschenken, gevel/auto)?

12 | Leesbaarheid

Is het goed LEESBAAR, heeft het voldoende contrast?

13 | Kleur

Werkt het in kleur, zwart/wit en diapositief (wit tegen een gekleurde achtergrond)?

14 | Eenheid

Versterken de kleuren, vormen en typografie van het logo elkaar? Dit geld natuurlijk ook voor de hele huisstijl! Is dit in de huisstijl ook consequent doorgevoerd?

15 | In het klein

Is er ook een logo variant voor heel klein gebruik? (Twitter avatar of favicon)

Voor de huisstijl geldt dat visitekaartje, briefpapier en envelop zijn in de eerste plaats informatiedragers zijn. Zijn de NAW gegevens hierop goed leesbaar?

Beeldmateriaal en illustraties vormen een essentieel onderdeel van je huisstijl. Vermijd als het kan typische stockfoto’s en standaard illustraties. Precies diezelfde foto’s komen namelijk ook bij concurrerende bedrijven voor en dragen dus niet bij aan je onderscheidend vermogen. Zorg dat het beeldmateriaal qua sfeer en kleur past bij je corporate identity en de rest van de huisstijl.

Deze tips helpen je om tot een goed gefundeerd oordeel te komen. Als een ontwerp nog niet naar je tevredenheid is, zullen deze tips je ook helpen om de ontwerper of het reclamebureau van de juiste feedback te voorzien.


gepubliceerd op: 09-07-2013 | © Jeanne Melchels