Blog

Oranje boven!

Oranje staat voor Koningshuis en voetbal...

Het woord oranje kwam zo’n 1000 jaar geleden (tijdens de kruistochten) samen met de sinaasappel naar ons land. De stad Orange in Frankrijk was ooit het centrum van de sinaasappelhandel in Europa en dankt hieraan zijn naam. Het werd onze nationale kleur toen Willem ‘prins van Orange’ onze stadhouder werd. In de 19e eeuw promoveerde deze familie 'Van Oranje' tot Koningshuis en daarmee werd oranje een Koninklijke kleur. Een eeuwtje later was er, mede dankzij het voetbal, geen houden meer aan: het ‘oranjegevoel’ en de ‘oranjegekte’ waren een feit.

Maar waar staat oranje nog meer voor?

Oranje is een mix van rood en geel en is net als rood een warme en energieke kleur. Het is de kleur van de opkomende en ondergaande zon en maakt ons opgewekt en alert. We associëren oranje dan ook met een prettig warm en zonnig (vakantie)gevoel. Oranje is ook een herfstkleur en wordt daardoor tevens gekoppeld aan oogst, feest, vruchtbaarheid en rijkdom.

Oranje kan zacht en warm over komen, maar als de kleur heel fel wordt toegepast, kan het ook als heftig, indringend en rustverstorend worden ervaren. Het zal dan ook niet verbazen dat feloranje in de marketing en communicatie (net als rood) vaak wordt gebruikt voor actie en uitverkoop (bonusaanbieding: hamsteren!).

Oranje wordt als imagokleur succesvol gebruikt door vruchtensapmerk Appelsientje en reisorganisatie Arke. Ook voormalig telecom merk Orange is een goed voorbeeld hoe merk en kleur elkaar kunnen versterken.

Oranje staat voor

warmte • zonsopgang & -ondergang • vakantie • optimisme • energie • vrolijkheid • herfst • oogst • sinaasappel • vruchtbaarheid • smakelijk • feestelijk • Nederland • Koningshuis • Koninginnedag • voetbal • heftig • fel • indringend • rustverstorend • waarschuwing


gepubliceerd op: 18-11-2011 | © Jeanne Melchels