Blog

Een groen imago... Wie wil dat niet?

Vanuit de evolutie biedt de groene natuur ons een veilige, vertrouwde en rustige leefomgeving. Want waar het groen is, is vruchtbaar land. Daar groeit en bloeit het. Heel logisch dus dat groen de natuur en groei symboliseert.

Groen heeft ook een kalmerende invloed en biedt ons veiligheid. Bij groen licht kun je doorrijden of oversteken, een groene lichtbak met pijl of rennend mannetje geeft wereldwijd aan waar we de nooduitgang kunnen vinden.

En gifgroen dan?

Deze giftige associatie komt uit de Middeleeuwen toen schilders nog zelf hun verf mengden. Om een fraaie kleur groen te krijgen, loste men koper op in arsenicum. Nu is arsenicum een giftige stof. Zouden we het innemen, dan is 1 gram al dodelijk. Ook het mengen van de groene verf was natuurlijk niet ongevaarlijk. Eenmaal op het doek kon de verf nog steeds giftige dampen verspreiden.

Geelgroen is ook de kleur van gal in het menselijk lichaam en kan daarom als onprettig of onnatuurlijk worden ervaren. Terwijl we geelgroen ook juist fris en lenteachtig kunnen vinden door de associatie met ontluikend groen in de natuur.

In de marketing en communicatie wordt groen veel gebruikt voor milieubewuste bedrijven, tuincentra en hoveniers: Intratuin, Groenrijk, Staatsbosbeheer. Maar ook merken die naast natuur ook betrouwbaarheid willen uitstralen gebruiken groen: Groen Links, D66.

Groen staat voor

natuur • oorsprong • voorjaar • groei • onrijpheid • ontluiken • jeugd • leven • hoop • toekomst • positiviteit • heilzaam • vruchtbaarheid • welvaart • orde • rustgevend • veiligheid • herstel • nieuw • fris • milieubewust • ‘groene’ energie • betrouwbaar • bevordert concentratie • gif • haat • afgunst • onmenselijk (aliens)


gepubliceerd op: 02-12-2011 | © Jeanne Melchels