Blog

Zwart & grijs

Zwart, grijs en wit zijn geen echte kleuren maar lichtsterkten: de hoeveelheid licht die we met onze ogen kunnen waarnemen. Iets zwarts absorbeert alle licht dat er op valt. Een wit voorwerp weerkaatst juist alle licht. Het ‘grijze gebied’ zit er tussen in.

Zwart

Zwart heeft duistere associaties: zwarte magie, de dood, zwart geld, het zwarte schaap van de familie... Maar zwart kan juist ook heel chique en krachtig overkomen (bijvoorbeeld zwarte galakleding). Zwart tegen een witte achtergrond geeft heel duidelijk de vorm weer. Onze ogen worden dan niet ‘afgeleid’ door kleur, maar kunnen zich helemaal richten op de vorm: het silhouet. Zwarte logo’s komen dan ook heel duidelijk en krachtig over. Bijvoorbeeld het logo van Chanel of het Wereld Natuur Fonds.

Zwart staat voor

autoriteit • macht • elegantie • kostbaar • krachtig • nacht • duister • dood • rouw • rebellie • magie • mysterie


Grijs

Grijs is bij ons niet zo populair. Bij grijs denken we al snel aan een saaie Novemberdag waarop de zon maar niet tevoorschijn wil komen. Of wat dacht je van grijze haren die ons eraan herinneren dat we onherroepelijk ouder worden. En dat willen we niet! In culturen waarin meer waardering en respect voor ouderdom is, wordt grijs als kleur ook meer gewaardeerd.

Doordat grijs zo lekker saai is kan het goed met andere kleuren worden gecombineerd. Een donkere kleur grijs (antraciet) kan bijvoorbeeld goed als alternatief dienen voor zwart. Het is als tekst goed leesbaar, maar heeft een zachtere uitstraling dan zwart. Grijs en zilver kunnen ook een chique en zakelijke uitstraling hebben. Apple maakt erg goed gebruik van de kleur grijs.

Grijs staat voor

volwassen • ouderdom • wijsheid • emotieloos • nietszeggend • saai • neutraal • gulden middenweg • grijs gebied: niet het een of het ander • genuanceerd • chique • stijlvol • luxe • bescherming • flexibiliteit • dromen

Zilver staat voor

dromen • intuïtie • geheime wensen • reinheid • zuiverheid • chique


gepubliceerd op: 06-01-2012 | © Jeanne Melchels